بروکراسی اداری، چالش اصلی خدمات حمایتی

در نشست مشترکی که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، مدیر مجاورین آستان قدس رضوی با مدیران مؤسسات خیریه تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، با انتقاد از پیچیدگی فرایندهای اداری، بروکراسی را اصلی‌ترین مانع ارائه خدمات حمایتی مؤثر در کشور عنوان کرد. وی با بیان اینکه استمرار نظام حمایت اجتماعی نیازمند بازنگری جدی در ساختارها و قوانین مربوطه است، افزود: «در حالی که حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند، یکی از ارزش‌های اصیل اجتماعی و دینی ماست، اما پیچیدگی فرایندها، مقررات دست‌وپاگیر و کندی در تخصیص بودجه‌ها موجب شده ظرفیت نهادهای حمایتی به صورت کامل بالفعل نشود.»

معاون استانداری ادامه داد: «مطالبه‌گری اجتماعی و حضور فعالانه مردم و تشکل‌های مردمی، باید به موتور محرک و عامل تحول در خدمات بهزیستی بدل شود. همزمان، مسئولین نیز باید با اصلاح قوانین و چابک‌سازی سیستم اداری، مسیر تسهیل خدمات به جامعه هدف را هموار کنند.»

عسکری با تأکید بر الگوگیری از سیره اجتماعی اهل بیت (ع)، افزود: «نوع‌دوستی اصیل و حمایت از محرومان، ارزش جاودانی فرهنگ ماست و وظیفه شرعی و اخلاقی مدیران، تلاش برای کاهش موانع خدمات‌رسانی به نیازمندان و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی است.»

وی همچنین خواستار افزایش اختیارات و حمایت‌های قانونی از سازمان بهزیستی و تکمیل شبکه‌های مردمی و خیریه‌ها برای ارائه خدمات اثربخش شد و اظهار داشت: «بدون اصلاح ساختار، کارآمدسازی نظام بروکراسی، و حمایت واقعی از خیرین و تشکل‌ها، امکان تحقق عدالت اجتماعی در حوزه حمایت‌های بهزیستی وجود نخواهد داشت.»

در پایان این نشست، بر ضرورت همکاری بین‌بخشی و بازتعریف مشارکت‌های مردمی برای ارتقای شاخص‌های حمایت اجتماعی در استان و کشور تأکید شد.

کد خبر 144385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد